Yoga er for de fleste mennesker et perfekt pusterum, hvor følelser, tanker, kroppen og sjælen virkelig kan blive sat i gang og komme til udtryk på mange forskellige måder. Dertil er yoga en meget individuel oplevelse, og man kan altid få noget godt ud af en yogasession – selv hvis det bare er at få ro i det store tankemylder eller få strækket kroppen ud.

Dog findes der utallige former for yoga, og de har alle deres fokuspunkter, hvor de alle giver velvære på forskellige måder til kroppen og sindet.

Men hvad er så iyengar yoga?

Iyengar yoga er en form for yoga, som har ekstra stort fokus på, at øvelserne bliver udført korrekt og præcist. På den måde bliver kroppen styrket på en helt korrekt måde, og yogaformen bliver derved endnu mere meditativt, end andre former for yoga kan være. Når stillingerne i iyengar yoga bliver holdt længere, og når fokusset ligger på korrektheden og præcisionen af øvelserne, kan du holde øvelserne i meget længere tid. Så får du nemlig meget mere ud af øvelsen, og du giver samtidig din hjerne et skønt pusterum, hvor alt dit fokus ligger i kroppen og ikke i tankerne.

Samtidig bliver der i iyengar yoga holdt ekstra meget fokus på dig, hvilket også kan være et rigtig stort plus i en travl hverdag, hvor du sikkert skal tænke rigtig meget på andres følelser og behov.

Hvad skal jeg bruge for at dyrke iyengar yoga?

Redskaber er en vigtig del af iyengar yoga, så du kan komme ned i de rigtige stillinger. Du skal blandt andet bruge en blok (så du kan nå gulvet i en foroverbøjet stilling), en stol uden ryglæn, diverse remme (i stillinger hvor du ikke kan nå dine fødder), tæpper (til at sidde på så du kan skåne hofter og bækken) og pøller.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *