Prøv at forebygge mod rygsmerter snarere end at helbrede

Problemer med din ryg – Smerter eller stiv i ryggen! I denne artikel får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå rygsmerter. Dette er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke artiklen som en evidens artikel, men som råd du eventuelt kan bruge til dagligt!

Ondt i ryggen: Undgå med de her tips

Følgende kan nogle gange hjælpe ved smerter:

1. Brug din krop aktivt når du har fri
  2. Bevæg dig mere på dit arbejde – for alle os der har kontorarbejde så kan hæve sænkeborde være en virkelig stor hjælp til at bevæge sig mere (find mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  4. Styrk dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  5. Træn din bækkenbund – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  6. Undgå forkerte løft – Det kan du finde yderligere information om her hos BFA
  7. Lav muskelpumpeøvelser – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol

Stiv ryg er første tegn på rygsmerter

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og laver øvelserne her på denne hjemmeside. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din læge. De her fagpersoner har en uddannelse i at assisteremed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: